Zasady składania oświadczeń majątkowych
- Osoby składające oświadczenia o stanie majątkowym.
Do złożenia oświadczenia majątkowego zobowiązani są:
- przewodniczący rady gminy, wójt - Wojewodzie
- radni gminy – Przewodniczącemu Rady Gminy
- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta – Wójtowi
- Terminy składania oświadczeń o stanie majątkowym i wymagane załączniki.
Pierwsze oświadczenie - w terminie 30 dni od dnia:
- złożenia ślubowania - radny, wójt
- powołania na stanowisko/zatrudnienia - pozostali
Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru.
Pozostałe osoby objęte obowiązkiem złożenia oświadczenia majątkowego do pierwszego oświadczenia majątkowego powinni dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia.
Kolejne oświadczenia:
- każdego roku do dnia 30 kwietnia, wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Oświadczenie majątkowe według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego należy złożyć w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym i jego ewentualną korektą.
Ostatnie oświadczenie:
- na 2 miesiące przed upływem kadencji - radny, wójt
- w dniu odwołania ze stanowiska lub w dniu rozwiązania umowy o pracę - pozostali
- Uchybienie ustawowego terminu do złożenia oświadczenia majątkowego.
W przypadku niedotrzymania powyższych ustawowych terminów złożenia oświadczeń majątkowych odpowiednio wojewoda, przewodniczący rady gminy lub wójt w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę zobowiązaną, która nie złożyła oświadczenia, do jego niezwłocznego złożenia, wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
- Niezłożenie oświadczenia majątkowego w dodatkowym terminie.
Konsekwencją niezłożenia oświadczenia majątkowego przez radnego lub wójta w wyznaczonym, dodatkowym, 14 dniowym terminie jest wygaśnięcie ich mandatu w trybie odpowiednio art. 383 lub art. 492 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2408).
- Zasada jawności oświadczeń [art. 24i usg]
- Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.
- Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono.
- Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 902).
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2023 poz. 43 ze zm.),
- obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta (Dz. U. z 2017 r. poz. 2020),
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2408).